AI in de onderwijspraktijk
Dit schooljaar (2025–2026) moet het jaar worden waarin we AI écht gaan toepassen in de klas. Niet blijven praten over AI, maar doen. Om het onderwijs te verbeteren voor de lerenden en ons werk als docenten leuker/makkelijker te maken. De komende tijd ga ik verschillende praktische tips & tricks delen.
Video-uitleg 6: Werkwijze deep research en gepersonaliseerde chatbot
2 december 2025
In video 6 neem ik jullie mee in mijn werkwijze om een gepersonaliseerde chatbot te bouwen die vanuit verschillende theorie / modellen / best practices 15 vragen gaat genereren over elk gevraagd onderwerp, zodat elke docent gemakkelijk de lotto weekend millionaires quiz kan gebruiken voor zijn/haar vak. Ik neem jullie mee in mijn werkwijze zodat jullie kunnen zien hoe ik bepaalde dingen oppak.
Lees meer
Video-uitleg 5: Quiz vibe coden via AI Studio & deployment
2 december 2025
In video 5 les ik uit hoe je AI Studio (https://aistudio.google.com/apps) gebruikt om te vibe coden. AI Studio is op dit moment de beste gratis vibe code tool die er is. In de eerste 7 minuten van de video leg ik uit hoe dit werkt en geef ik wat praktische tips. Uiteindelijk hebben we een lotto weekend millionaires quiz gemaakt inclusief hulplijnen, feedback, professionele lay-out en geluidjes. En het mooie is: Dit template is makkelijk herbruikbaar zodat elke docent er zelf 15 vragen in kan zetten!
Lees meer
Video-uitleg 4: Vibe code simpele quiz & Deploy via github
24 november 2025
Bizar Snel van Notebook LM-idee naar Eigen, Deelbare URL!
Bent u klaar om de beperkingen van AI-tools te omzeilen en lesmateriaal op uw eigen, publieke URL te plaatsen? Tom Naberink laat u in deze video zien hoe u in slechts 10 tot 15 minuutjes een functionele web-app bouwt en deze deplooyt!
Dit is de perfecte oplossing als uw leerlingen of studenten niet mogen inloggen bij platforms zoals ChatGPT of Gemini. U creëert een link die iedereen zonder inloggen kan gebruiken.
Video-uitleg 3: NotebookLM, infographics en diapresentatie
24 november 2025
In deze sprankelende video duikt Tom Naberink in de nieuwste en grootste functionaliteiten die NotebookLM heeft toegevoegd: de automatische creatie van infographics en dia presentaties!
U zult ontdekken hoe snel en makkelijk deze tools werken, zelfs met beperkte broninformatie. De resultaten worden als uitstekend beoordeeld, en de functionaliteit is een “bizarre stap” op het gebied van AI.
Video-uitleg 2: NotebookLM, gevorderd
17 november 2025
Welkom bij deze gevorderde uitleg over NotebookLM, de sensatie van 2025 op AI-leergebied!
In deze sprankelende video neemt Tom Naberink je mee voorbij de basis en laat hij je zien hoe je maximale regie pakt over de content die NotebookLM voor jou genereert. Als docent, maar ook als lerende, wil je immers meer dan alleen de standaard output.
Video-uitleg 1: NotebookLM, de basis
17 november 2025
Duik in de toekomst van leren en onderwijs!
Bereid u voor op NotebookLM, in de optiek van de presentator één van de sensaties van 2025 op het gebied van AI en onderwijs. Deze video geeft u een basis uitleg van deze krachtige, volledig kosteloos te gebruiken tool (u betaalt enkel met uw data, of de data die al op het internet staat).
AI #6: Deep Research agent gebruiken
14 okt 2025
In ChatGPT en Gemini zit een speciale knop: ‘Deep Research’. Je gaat dan werken met een onderzoeksagent die een flinke onderzoekstaak voor je gaat uitvoeren. Jij bepaalt de richting met je prompt en je AI-onderzoeksassistent gaat het internet op om allerlei informatie te verzamelen en gaat een volledige rapportage hierover schrijven inclusief bronverwijzingen.
Lees meer
Gratis jaarabonnement GEMINI voor het vervolgonderwijs
10 okt 2025
Andersoortige tip: Iedereen in het vervolgonderwijs (zowel studenten als docenten!) kunnen kosteloos een jaarabonnement van GEMINI krijgen. Wees er voor 9 december bij!
Lees meer
#5: Gepersonaliseerde chatbots
20 sep 2025
ChatGPT, CoPilot en Gemini zijn voorbeelden van AI-chatbots. Deze algemene chatbots zijn handig. Maar stel je even voor dat we met chatbots kunnen werken die speciaal geïnstrueerd zijn voor een bepaalde taak, met relevante bronnen, waardoor ze betrouwbaarder zijn en meer in de stijl reageren die we willen. Dat zijn gepersonaliseerde chatbots.
Lees meer
#4: Vibe Coding
10 sep 2025
Vibe Coding is iets coderen zonder naar de code te kijken. Je hoeft tegenwoordig niet te kunnen coderen om simpele (maar zeer functionele) websites / appjes te maken. Ik ga enkele super simpele voorbeelden laten zien en ik hoop je te overtuigen dat jij dit vandaag nog gaat proberen!
Lees meer
#3: AI als zoekmachine
03 sep 2025
AI als zoekmachine is een van de meest populaire manieren om AI te gebruiken. En dat is logisch: wie wil er nog ouderwets op verschillende links moeten klikken en dan zelf een antwoord uit verschillende soorten bronnen synthetiseren als AI dat veel sneller (en soms zelfs beter) voor je kan doen?!
In dit artikel ga ik wat voorbeelden delen maar ook waar je op moet letten om dit zo slim mogelijk in te zetten.
#2: Opdrachten en toetsvragen genereren
28 aug 2025
AI kan natuurlijk worden ingezet om docenten te helpen om verschillende taken sneller en beter uit te voeren. De huidige AI is zo krachtig dat het o.a. kan helpen bij opdrachten en toetsvragen (ja, zelfs Copilot 😉) mits we het slim gebruiken (!).
Lees meer
#1: NOTEBOOKLM
25 aug 2025
NotebookLM kennen jullie wellicht van de AI-podcast. Van jouw bron (bijv. een lesopzet of een paper) wordt een gehele podcast van 5-20 minuten gemaakt. In mijn optiek een hele gave functionaliteit die direct in het onderwijs ingezet kan worden. Nu heeft Google daar een nieuwe functie aan toegevoegd: Video overview. Van diezelfde bron wordt nu een video met slides en een voice-over gemaakt. Allemaal gratis en makkelijk te delen.
Lees meer