In deze aflevering van het AI-tussenuurtje duiken Tom en Marcel in de vraag waarom AI-faciliteiten zoals betaalde ChatGPT-accounts nog niet breed beschikbaar zijn in het onderwijs. Ze bespreken de voordelen, uitdagingen en misvattingen rondom privacy en gebruiksvriendelijkheid van AI-tools. Ook delen ze hun ervaringen met studenten, die soms al ‘Ferrari’s’ aan AI-tools gebruiken, terwijl docenten het met ‘Volvo’s’ moeten doen. 🚗 🤖

Verder in deze aflevering:

Wat verwachten we van de nieuwste OpenAI-updates? 🎁
Een masterclass AI bij het afstudeerprogramma van de ALO
De nieuwe stijl-functies van Claude en wat dit betekent voor schrijfopdrachten.
Bolt, de AI-tool die zelfs voor programmeurs een gamechanger is.
Een terugblik op de Online Educa Berlin-conferentie en de teleurstelling daarover.
Kortom, een aflevering vol inzichten en inspiratie over AI in het onderwijs. Luister mee en ontdek hoe we samen het verschil kunnen maken! 🎧

In deze aflevering van het AI-tussenuurtje duiken Marcel en Tom in wat studenten écht nodig hebben om met AI te leren. Ze bespreken hoe AI niet alleen laksheld kan voorkomen, maar juist een verrijking kan zijn voor leren. 🎓

Nieuwtjes deze week:

ChatGPT’s tweede verjaardag – Wat hebben we geleerd?
Het einde van de AI-plafond-discussie: Nieuwe doorbraken in test-time training.
Chatbots met oneindig geheugen – De impact op gepersonaliseerd onderwijs.
Hoofdthema: Wat hebben studenten nodig om effectief te leren met AI?
Marcel en Tom analyseren de drie scenario’s van AI in het onderwijs en delen praktijkervaringen met studenten en collega’s. Wat werkt wel en wat niet? En hoe voorkomen we dat AI laksheld in de hand werkt? Ze delen creatieve oplossingen, zoals AI-tutors en zelfs motiverende prompts à la Joel Beukers. 📱 🤖

Een must-listen voor iedereen in het onderwijs die AI slim wil inzetten!

In deze aflevering van het AI-tussenuurtje duiken Marcel en Tom in op een urgente luisteraarsvraag: zou het onderwijs beter af zijn zonder AI? Ze bespreken opvallend nieuws, waaronder Tom’s experiment met het schrijven van een complete masterscriptie met AI in één weekend. Ook delen ze hun inzichten over de democratisering van kennis, de rol van ‘leren is zweten’, en de toekomst van persoonlijk onderwijs. Plus: een confronterend gesprek met het College van Bestuur over de impact van AI op verschillende academies. 🗣️ 🤖

In deze aflevering van het AI-tussenuurtje duiken Marcel en Tom in de vraag welke AI-scholing nodig is in het onderwijs. Ze bespreken dit vanuit vier perspectieven: Kort voor management, studenten en ouders en uitgebreid voor docenten. Ook delen ze opvallend nieuws, waaronder Sam Altman’s voorspelling over AGI in 2025 en een fascinerend experiment waarbij onderzoekers geen onderscheid konden maken tussen een AI-geschreven en een bekroond PhD-hoofdstuk. 🎓 🤖
#AlinOnderwijs #Podcast #Educatie #ArtificialIntelligence

In deze aflevering van het AI-tussenuurtje:

ChatGPT’s nieuwe Search functie: Tom en Marcel testen deze Google-concurrent
Eleven Labs komt met nieuwe functie om je eigen stem te maken
Google’s Learn About: een nieuwe AI-tool voor het onderwijs
Hoofdthema: Waarom AI-docenten het onderwijs gaan veranderen
Exclusief: Een kijkje in de pilot met AI-tutoren in het voortgezet onderwijs

Tom en Marcel delen hun praktijkervaringen en geven hun visie op de toekomst van AI in het onderwijs.

Deze week in het AI-tussenuurtje:

Baanbrekend nieuws van Anthropic! Claude krijgt ‘computer use’ waarmee AI zelfstandig taken kan uitvoeren én een krachtige analyse-tool voor dataverwerking.
Dichter bij huis: een slim gebruik van AI voor het genereren van toetsvragen op verschillende Bloom-niveaus.
Ook bespreken Tom en Marcel waarom het fraude-narratief rond AI in onderwijs echt achterhaald is.
Het goede nieuws dat Advanced Voice Mode nu ook in Europa beschikbaar is!

Als hoofdthema interviewen ze twee studenten van de minor Content Marketing met AI over hun ervaringen met AI in onderwijs én bedrijfsleven. Studenten blijken hier pioniers te zijn in het werkveld, dat ook nog erg worstelt met AI-integratie 🎓🤖

Nieuwtjes deze week:

Essay van Anthropic’s CEO over AI’s toekomst
Ontwikkelingen in kerndoelen Engels
Ervaringen met AI-gebruik op de werkvloer

Hoofdthema: We duiken in de toekomst van huiswerk in het AI-tijdperk. Moet het afgeschaft worden? Of juist anders ingezet? We verkennen de voor- en nadelen van ‘flipping the classroom’ met AI als persoonlijke tutor.
Luister mee en ontdek hoe AI het onderwijs mogelijk op zijn kop zet.

In aflevering 7 gaan we dieper in op de risico’s die het gebruik van generatieve AI in het onderwijs met zich meebrengt.
Nieuwtjes deze week:

Nobelprijs voor Scheikunde gaat oa naar Demis Hassabis & John Jumper (Google DeepMind) voor AI-systeem AlphaFold
Marcel schrijft ‘saai en mechanisch’, of is het AI?
HAN’s startup-regeling voor open AI-leermaterialen
Vakantietip: Eleven Labs reader app voor gratis luisteren naar al je teksten

In het hoofdthema nemen we deze 5 cruciale onderdelen één voor één door:

Bias
Hallucinaties
Privacy
Duurzaamheid
Afhankelijkheid en luiheid

Luister mee voor een genuanceerde discussie over de uitdagingen en kansen van AI in de onderwijswereld!

In aflevering 6 van Het AI-tussenuurtje duiken we in de vraag: “Waarom nemen onderwijsinstellingen AI niet serieus?”
Nieuwtjes deze week:

Nobelprijs voor natuurkunde voor AI-pioniers
Ervaringen met AI-ondersteund afstuderen
ChatGPT’s nieuwe Canvas-functie (voor betaalde gebruikers)
Harvard experiment met gezichtsherkenning
Praktische tip over transcriberen en notuleren

In het hoofdthema analyseren we waarom veel instellingen achterblijven in AI-adoptie, delen praktische tips voor docenten, en bespreken veelgehoorde bezwaren tegen AI in onderwijs en waarom deze vaak niet standhouden. Luister voor essentiële inzichten in de snel veranderende onderwijswereld!

In deze nieuwe aflevering van het AI-tussenuurtje gaan Marcel en Tom de confronterende vraag aan: worden docenten vervangen door AI? Ze bespreken recente AI-ontwikkelingen zoals Advanced Voice Mode en Google’s Notebook LM, en wat dit betekent voor de toekomst van het onderwijs. De podcast verkent de veranderende rol van de docent, het belang van menselijk contact in het leerproces, en hoe AI het onderwijs kan transformeren. Luister mee voor een openhartige discussie over de kansen en uitdagingen van AI in het klaslokaal, en de emotionele impact op docenten.

In deze vierde aflevering van het AI-tussenuurtje bespreken Marcel en Tom de nieuwste ontwikkelingen in AI en onderwijs:

Sam Altman’s visie op het ‘intelligentietijdperk’
De nieuwe spraakfunctie van ChatGPT
Ervaringen met het schrijven van een Comenius-aanvraag met AI
Een pilot-project waarin studenten leren AI te gebruiken bij scriptie schrijven

Het hoofdthema is de impact van AI op toetsing in het onderwijs. Marcel en Tom duiken diep in dit onderwerp en bespreken de uitdagingen die AI-tools creëren voor traditionele toetsingsmethoden. Ze verkennen verschillende benaderingen die docenten momenteel hanteren, van het negeren van AI tot het volledig omarmen ervan.
Ze delen hun inzichten over de beperkingen van AI-detectie en bespreken alternatieve toetsvormen die beter passen bij het AI-tijdperk. Ze introduceren een beslismodel voor docenten om te bepalen hoe ze hun toetsen kunnen aanpassen, rekening houdend met beroepsrelevantie, leerdoelen en de mogelijkheden van AI.
De aflevering biedt praktische tips, kritische reflecties en een blik op de toekomst van onderwijs in een wereld waar AI steeds prominenter wordt.

Tom en Marcel duiken deze week in de complexe wereld van AI-regelgeving. Centraal staat de nieuwe EU AI Act: wat betekent deze wet voor het onderwijs en innovatie in Europa? We bespreken de voor- en nadelen, delen onze zorgen én hoop voor de toekomst van AI in het klaslokaal.
Nieuwtjes van de week:

De lancering van ChatGPT o1: een gamechanger voor AI?(!!)
ChatGPT als procesbegeleider van de studenten, een experiment in de klas van Marcel.
Google’s nieuwe Notebook LM: je eigen persoonlijke podcastmaker!

Ons hoofdthema “De EU AI Act” roept interessante vragen op:

Hoe balanceren we innovatie met noodzakelijke bescherming?
Wat betekent dit voor de toekomst van AI in het onderwijs?
Lopen we het risico achter te blijven bij de VS en China?

We bediscussiëren deze punten, inclusief onze persoonlijke visies op de wet. Van de impact op emotieherkenning in de klas tot de toekomst van AI-gestuurde beoordeling – we nemen je mee in een boeiende discussie over de toekomst van AI in Europa.
Luister, leer, en laat ons weten wat jij van de EU AI Act vindt!

Let's connect

Heb je vragen of opmerkingen? Wil je meer weten over wat we doen?
Neem dan gerust contact met ons op – we horen graag van je.

© 2025 AI voor Docenten

Powered by Envolutions