In deze aflevering van het AI-tussenuurtje duiken Tom en Marcel in de trage adoptie van AI binnen het onderwijs. Waarom gaat het zo langzaam? En waarom is er een groot verschil tussen de ‘snelle’ en ‘slome’ slakken in het onderwijs? 🐌

Ze bespreken hoe sommige instellingen AI omarmen en er volop mee experimenteren, terwijl anderen nog steeds worstelen met toetsvragen uit het pre-AI tijdperk. Daarnaast kijken ze naar de toekomst van leermiddelen: gaan we nog uit boeken leren, of wordt AI onze persoonlijke leercoach via interactieve apps? 📱

Natuurlijk ook weer volop AI-nieuws: 🔹 GPT-4.5 en Claude 3.7—Wat zijn de eerste indrukken?
🔹 Deep Research voor iedereen—Waarom dit de gamechanger is voor wetenschap en onderwijs.
🔹 Google’s ‘Co-Scientist AI’—Een AI-assistent die zelfstandig ontdekkingen doet.
🔹 AI in de rechtspraak—Hoe Hogeschool Zuid AI inzet om juridische diensten toegankelijker te maken.

En een nieuwe rubriek: de Best Practice van de Week! Deze keer een inspirerend voorbeeld van hoe AI het onderwijs écht beter kan maken.

Ben jij een snelle of slome slak in het AI-peloton? Luister mee en bepaal jouw tempo! 🚀🎧

In deze aflevering van het AI-tussenuurtje duiken Marcel en Tom in de snel veranderende AI-wereld. Amerika stuurt Europa een stevige boodschap: meedoen of achterblijven. Maar Europa slaat terug met een investering van 200 miljard in AI. Komt de AI-race nu echt op gang? 🏁

Daarnaast bespreken we een spannende nieuwe ontwikkeling: Text-to-App AI. Stel je voor dat je simpelweg een tekst invoert en AI bouwt een volledige app om jou te helpen leren. Dit opent de deur naar ultieme personalisatie in onderwijs. Maar wat zijn de kansen en bedreigingen?

Verder in deze aflevering: 📌 AI haalt een 10 op eindexamens – beter dan de gemiddelde docent?
📌 Scripties en onderzoek schrijven met AI – wat betekent dit voor wetenschappers?
📌 AI als hardloopcoach – werkt het al beter dan een mens?
📌 De nieuwe AI-modellen van OpenAI, Anthropic en xAI – wat staat ons te wachten?

Kortom, een bomvolle aflevering met scherpe inzichten en experimenten. Mis het niet! 🎧

📢 In deze aflevering van het AI-Tussenuurtje stellen Marcel en Tom dé vraag die het onderwijs op zijn grondvesten doet schudden: Waarom moeten leerlingen en studenten nog fysiek naar school komen? 🏫💡

Met de opkomst van AI-tutoren en gepersonaliseerde digitale leeromgevingen, wordt kennisoverdracht steeds meer online en interactief. Moeten we schoolgebouwen heroverwegen? En welke unieke waarde biedt fysiek onderwijs nog? Marcel en Tom duiken in de kern van onderwijsvernieuwing: van socialisatie tot vaardigheden en zelfs het bouwen van je eigen professionele netwerk op school.

Daarnaast bespreken ze weer de laatste AI-nieuwtjes:
📌 De opmars van humanoïde robots – Hoe snel komen ze echt?
📌 Google Gemini’s voice AI – Praat live met AI over een document!
📌 Throwaway customized learning software – De toekomst van gepersonaliseerd leren?
📌 Hallucinaties in AI-chats verminderen met agents – De nieuwste ontwikkelingen!
📌 AI en politiek – Een Duitse minister verbiedt het verbod op AI in onderwijs!

🤖💡 Een aflevering die je niet wilt missen als je benieuwd bent naar de impact van AI op de school van de toekomst!

In deze aflevering van het AI-tussenuurtje duiken Marcel en Tom in de nieuwste AI-sensatie: Deep Research. Deze nieuwe functie van OpenAI is een gamechanger en kan in 30 minuten een compleet, wetenschappelijk onderbouwd rapport schrijven. Wat betekent dit voor het onderwijs? Moeten studenten en docenten hun onderzoeksvaardigheden opnieuw uitvinden? 🤯

Daarnaast bespreken we het groeiende verschil tussen Co-Pilot en ChatGPT. Terwijl veel onderwijsinstellingen Co-Pilot omarmen, ontdekken Marcel en Tom hoe beperkt deze tool eigenlijk is. Waarom houden scholen vast aan een ‘gecastreerde’ AI, terwijl studenten al massaal ChatGPT gebruiken?

Verder in deze aflevering: ✅ De Hogeschool Utrecht trotseert SURF en blijft Co-Pilot gebruiken
✅ De HAN kiest een realistische aanpak: gedogen met beleid
✅ Stichting Brein legt Geitje plat – Mag AI getraind worden op boeken?
✅ Deep Research verslaat experts: AI scoort hoger dan PhD’s op complexe vragen

Dit en meer in een aflevering die je aan het denken zet over de toekomst van AI in het onderwijs. Niet bang zijn, gewoon doen! 🚀

👉 Luister nu en abonneer je voor wekelijkse AI-updates!

In deze aflevering van het AI-tussenuurtje duiken Tom en Marcel in een van de meest baanbrekende ontwikkelingen: AI-agents. Ze bespreken hoe deze nieuwe technologie taken zoals eitjes bestellen volledig kan automatiseren, maar ook wat dit betekent voor onze toekomst. Daarnaast komen de ethische dilemma’s rond DeepSeek, een Chinees AI-model, uitgebreid aan bod, evenals de enorme AI-investeringen van 500 miljard in Project Stargate. 🌍

Hoofdthema: Wat Moet Je Studeren in een AI-tijdperk?
Marcel deelt zijn zorgen als ouder en vraagt zich af wat de juiste studiekeuze is voor zijn zoon in een wereld die compleet wordt getransformeerd door AI. Samen bespreken ze studies die blijven bestaan en wat het onderwijs nu écht moet aanpakken. 👨‍🎓

Verder in deze aflevering:
1️⃣ DeepSeek en de nieuwe generatie AI-modellen.
2️⃣ Het privacy-dilemma rond Copilot en de impact op scholen.
3️⃣ AI versus menselijk werk – Welke banen verdwijnen?

🎧 Luister en ontdek hoe AI jouw toekomst vormgeeft!

In deze aflevering van het AI-tussenuurtje gaan Tom en Marcel in op een prikkelend hoofdthema: hoe evil zijn de AI-big tech-bedrijven en zijn er alternatieven? Ze bespreken de afhankelijkheid van Amerikaanse en Chinese technologie en waarom dat spanningen oproept in het Europese onderwijs. Kunnen we ooit loskomen van Big Tech, of is meedoen aan de AI-revolutie de enige optie?

Verder in deze aflevering:

DeepSeek R1: een open-source alternatief voor GPT-modellen.
AI als tutor en planningsassistent: nieuwe toepassingen voor studenten.
Spannende inzichten over de ethiek en toekomst van AI in de klas.
🎧 Luister nu en ontdek hoe technologie niet alleen uitdagingen, maar ook kansen biedt voor onderwijs en maatschappij.

In deze aflevering van (de award winning podcast) het AI-Tussenuurtje duiken Marcel en Tom in de vraag: is AI een hype of de toekomst? Ze onderzoeken waarom sommigen AI revolutionair vinden en anderen het als een voorbijgaande trend zien. 🧠

Daarnaast bespreken ze fascinerende nieuwtjes:

ChatGPT’s nieuwste feature: ChatGPT tasks!
Het Future of Jobs Report en de impact van AI op werkgelegenheid.
Studenten en docenten ontdekken samen hoe AI effectief wordt ingezet.
De lancering van AIvoorstudenten.nl, een gratis e-learningplatform met 49 lessen. 🎓
Ook delen ze hun inzichten over AI-geletterdheid als essentiële skill en hoe het onderwijs hiermee om moet gaan. Abonneer je en blijf op de hoogte van de nieuwste AI-trends!

In deze aflevering van het AI Tussenuurtje bespreken Marcel en Tom de baanbrekende aankondiging van O3, het nieuwste AI-model dat benchmarks verpulvert en de grenzen van wat AI kan verlegt. Wat betekent dit voor wiskunde, programmeren, en algemene intelligentie? Ze duiken in de indrukwekkende resultaten en speculeren over de enorme impact op onderwijs en werk.

Verder in deze aflevering:

E-learning voor studenten: Tom’s kerstproject dat AI-onderwijs toegankelijker maakt.
AI-Jezus: Hoe een kerk kunstmatige intelligentie inzet om de dialoog met gelovigen te vernieuwen.
Deep Research van Google: Een nieuw hulpmiddel voor diepgaand onderzoek dat belooft het internet voor jou te doorgronden.
En natuurlijk hun ergernissen en optimistische vooruitzichten, met als afsluiter de vraag: hoe moeten onderwijsinstellingen inspelen op de razendsnelle ontwikkelingen van AI? 🎧

In deze aflevering van het AI-tussenuurtje beginnen Tom en Marcel het nieuwe jaar met een speciale vooruitblik op AI in 2025 en verder 🚀. Wat kunnen we verwachten van de opkomst van AI-agents, en hoe gaan ze het onderwijs en ons dagelijks leven veranderen? De hosts bespreken de drie grote fasen van AI-ontwikkeling – conversational bots, reasoning engines en nu agents – waarbij AI zelfstandig taken kan uitvoeren, plannen en zelfs samenwerken met andere AI’s.

Tom en Marcel speculeren ook over de toekomst van AGI (Artificial General Intelligence). Wat gebeurt er als AI slimmer wordt dan de mens? Welke banen verdwijnen als eerste, en hoe gaan we om met de verstoringen op de arbeidsmarkt? Maar wees gerust: paniek is niet nodig… nog niet 😉.

Daarnaast bespreken ze de impact op toetsen, vaardigheden en onderwijsvernieuwingen. Luister mee naar een boeiende mix van technologie, onderwijs en toekomstvisie.

🎙️ In deze kerstspecial van het AI-tussenuurtje blikken Tom en Marcel terug op AI in 2024. Van ChatGPT tot Claude, en van de adoptiecurve van opa Ad tot de uitdagingen in het onderwijs: wat gebeurde er het afgelopen jaar en wat waren de hoogtepunten?

We bespreken:

De AI-ontwikkelingen: Hoe groot is het verschil tussen ChatGPT, Clode en de andere modellen? En waarom begrijpt Claudeons zo goed?
AI in het onderwijs: Waarom lopen veel scholen achter? En welke instellingen maken wél stappen?
Onze AI-sandbox: Hoe gebruiken studenten AI in hun afstuderen, en wat hebben wij zelf ontdekt?
Tom en Marcel delen daarnaast inzichten over hoe het gat tussen AI-geletterden en niet-geletterden groeit en wat we daaraan kunnen doen. Een aflevering vol anekdotes, inzichten en concrete voorbeelden om je AI-kennis bij te spijkeren.

💡 Luister deze aflevering en stap mee op de AI-trein. Niet bang zijn. Gewoon doen!

In deze aflevering van het AI-tussenuurtje duiken Tom en Marcel in een spannend thema: de ideale AI-tutor. Wat moet zo’n tutor allemaal kunnen? Hoe ver zijn we nu al? Van het herkennen van emoties tot praten en zien – we bespreken hoe AI-tutors jouw persoonlijke leer-assistent kunnen worden. 🤖

Daarnaast komen de nieuwste ontwikkelingen voorbij:

OpenAI’s Advanced Voice Mode wordt uitgebreid: ChatGPT praat én ziet wat jij ziet.
Google’s Project Astra: AI met briljante ogen en oren.
Gemini 2.0 Flash: Klein, snel en krachtig.
Notebook LM: Interactief leren door een gesprek met je studieboeken.
Deep Research: Binnen seconden betrouwbare info uit 75 bronnen.
We bespreken wat er nog ontbreekt aan de perfecte AI-tutor en hoe ver we al zijn met Aisha – de AI-docent die Tom en Marcel ontwikkelen. Ook is er ruimte voor een frustratie: waarom krijgen deze baanbrekende AI-nieuwtjes nog zo weinig aandacht in de media?

In deze aflevering van het AI-tussenuurtje gaan Tom en Marcel in op de vraag: is vakkennis nog nodig in het vervolgonderwijs? Ze bespreken hoe AI-tools steeds meer traditionele vakkennis overnemen, en welke vaardigheden wél essentieel blijven. Marcel gaat in op de human in the loop en Tom daagt de status quo uit met prikkelende LinkedIn-uitdagingen. 💻

Verder in deze aflevering:

OpenAI’s nieuwste ontwikkelingen, zoals het indrukwekkende O1-model en Sora, het video-AI-model.
De nieuwste innovaties met voice en custom instructions van Eleven Labs.
Marcel’s nieuwe AI-tools voor onderwijsontwerp en blending.
Een scherpe discussie over de psychologie achter vakkennis en zelfvertrouwen.
Luister mee en denk na over de toekomst van onderwijs in een AI-gedreven wereld. 🎧

Let's connect

Heb je vragen of opmerkingen? Wil je meer weten over wat we doen?
Neem dan gerust contact met ons op – we horen graag van je.

© 2025 AI voor Docenten

Powered by Envolutions